海德堡跨学科跨文化沙龙2008年3月29日活动-主题:心理学,宗教学


海德堡跨学科跨文化沙龙2008329日的活动简介






报告时间
329 (周六)
10:30-12:30 报告1中德儿童心理行为比较 (英文),报告人: 蒙衡
14:00-16:00 报告2歌德的宗教观 (德文),报告人: 瞿旭彤


地点 法学院报告大厅 (das Hörsaal im juristischen Seminar )
Juristische Fakultät
Friedrich-Ebert-Anlage 6-10
69117 Heidelberg
地图请见

http://www.jura-hd.de/lagekarten.html

建议有意参加的朋友能够致信下面邮箱报名,只需注明姓名,科系,以便活动当天可以印制简单的与会者名单方便大家认识和彼此联络。
hwxs.2008@googlemail.com

详情请参阅附件及下面网页:
http://bbs.china-heidelberg.de/showthread.php?t=13352


报告1
报告主题:中德儿童心理行为比较
(Comparison of children’s behavior problems across China and Germany)

报告人: 蒙衡

(Meng,Heng)


报告人简介:
华中科技大学同济医学院公共卫生学院儿少卫生与妇幼保健学系讲师
主要研究领域:儿童青少年心理行为问题的预防与咨询
心理咨询工作:大学生心理健康与心理咨询;亲子关系、伴侣关系咨询,心 理健康状况的评估;心理健康教育的方法与措施。
(since Sept. 2003,
PhD Candidate,

Major: Maternity and Children Health Care
since
Sept.,2002, Instructor at Department of Maternity and Children
Health Care, Tongji Medical College of
Huazhong University of Science and Technology.)

报告语言:中,英文

报告提纲:


Comparison of children’s behavior problems across China and Germany

Introduction

·Introduction to cross-cultural psychology
·What is cross-cultural psychology
·The history of cross-cultural children behavioral problem comparison
·What is behavioral problems
·The results of resent researches
·The cultural difference related to children behavioral problems between Germany and China

·The hypothesis of our comparison study on behavioral problems of children across Germany and China

Method

·Samples
·German Sample
·Chinese Sample
·Instruments
·Children Behavior Checklist (CBCL)
·Factors related to behavioral problems
·Statistic analysis
·Comparison analyzed
the distribution of behavioral problems across German and Chinese samples

·One factor regressions
·Multivariates regressions


Results

·The individual characteristics of Chinese and German subjects
·The distribution of family environment and family stress predictors in Chinese and German samples
·Age-adjusted scores on behavior problems of German and Chinese boys and girls, and the effect size of cultural and gender effect
·One factor regression of the score of total problems and predictor
·Multiple regression of the score of total problems and explanatory valuables

Discussion

·Cultural difference in contribution of emotional and behavioral problems
·Explanations for the cultural difference in emotional and behavioral problems
·Explanations having universal contribution to emotional and behavioral problems
·Strengths and limitations

Group Discussion

·In your professional field, is these any factor influent the way of parenting and children development? What is it? And how dose it influent?
·How did you adapt to German culture when you began your life here? Did you have any psychological problem at that time?

报告2

报告主题: 歌德的宗教观
(Harnacks elementare Darstellung der „Religion Goethes in der Epoche seiner Vollendung“)

报告人: 瞿旭彤

(QU, Xutong)


报告人简介:
2003年起,海德堡大学神学院博士生
1994-2002年,北京大学哲学与宗教学系学习


(since 2003, doctoral student in the Theological Fakulty, Heidelberg University, Heidelberg
1994-2002, Bachelor of Philosophy and Master of Philosophy, Department of Philosophy and Religious Studies, Peking University, Beijing)

报告语言: 中,德文

报告提纲:

Teil 1 Harnacks lebenslange intensive Beschäftigung mit Goethe

1. 1 Geistige
Verbundenheit und Zeitgenossenschaft

1. 2 Das Goethe-Zitat in Harnacks Werken
1. 3 Harnacks Auseinandersetzung mit der zeitgenössischen Goethe-Literatur
1. 4 Harnacks Vorträge über Goethes Religion
Teil 2 „Über die Religion eines Mannes zu sprechen“: Goethe als eine große Persönlichkeit
2. 1 Drei Schwierigkeiten
2. 2 Unterscheidung zwischen Goethes Entwicklungs- und Vollendungsepoche
2. 3 Wie soll man Goethes Religion in der Epoche seiner Vollendung darstellen?
Teil 3 Goethes Religionsverständnis in Harnacks Darstellung
3. 1 Was Religion bei Goethe nicht ist und der Ursprung der Religion
3. 2 Religion als eine eigentümliche Lebensfunktion
3. 3 Religiöse Frömmigkeit: Ehrfurcht und dankbare Hingebung
Teil 4 Goethe als „Gottes Seher in der Natur“: der Theismus innerhalb seines Pantheismus
4. 1 Religion als Ehrfurcht vor dem, was neben uns ist
4. 2 Religion als Ehrfurcht vor dem, was über uns ist
4. 3 Goethes Menschenverständnis: Der Mensch in der Spannung
Teil 5 Goethes Verhältnis zu der Geschichte und dem Christentum
5. 1 Goethes Verhältnis zu der Geschichte
5. 2 Goethes Verhältnis zum Christentum. Die dritte und höchste Stufe in der Religionsgeschichte
Teil 6 Zusammenfassungen. Harnacks Religionsverständnis im Hinblick auf seine Auseinandersetzung mit Karl Barth im Jahr 1923
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